فرداد تجارت بهراد | FARDAD GROUP

فرداد تجارت بهراد

جردن، عاطفی شرقی، پلاک 28

ایران ،تهران

نمایی از صنعت لوله و پلیمر در بازار روسیه

نمایی از صنعت لوله و پلیمر در بازار روسیه

بازار لوله پلی اتیلن 2022

بر اساس تحقیقات انجام شده در فوریه ۲۰۲۳ در خصوص رفتار بازار لوله پلی اتیلن در سال ۲۰۲۲، کاهش ۹ درصدی در حجم فروش در دوره سه ماهه سوم سال نسبت به دوره مشابه سال قبل رخ داده است، اما با بررسی کلی رفتار بازار مشخص شده است که این بازار در بازه زمانی ۲ساله خود دارای رشد حجم فروش بالغ بر ۳۸ درصد بوده است. این در صورتی است که حجم فروش در سه ماهه سوم سال 2022 میزان 699،979 هزار دلار برآورد شده است و نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ که حجم فروش ۵۰۷،۰۱۲ هزار دلار بوده است، رشد قابل توجهی داشته است.

بررسی و مقایسه ۹ ماهه سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ از نظر درک تغییراتی که در سال ۲۰۲۲ در بازار لوله‌های پلی اتیلن رخ داده است بمی تواند سودمند باشد. برای ۹ ماهه سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ تغییر حجم فروش در بازار لوله‌های پلی اتیلن با افزایش ۱۱.۲ درصدی و حجم 2،122،377 هزار دلار برآورد شده است. درست است که بررسی فیزیکی بازار از نظر تعداد و تناژ فروش کمی متفاوت خواهد بود با این حال، برآوردها و مقایسه‌های حجم مالی دوره‌های مختلف میزان پویایی بازار را نشان می‌دهد.

با توجه به پویای این بازار می‌توان گفت که سهم کشورهای عرضه کننده لوله‌های پلی اتیلنی در حال تغییر است اما به صورت کلی می‌توان بازیگران اصلی این صنعت را در سال ۲۰۲۲ به شرح زیر عنوان نمود:

آلمان با سهم ۱۲.۵۹درصد، چین با سهم ۱۰.۵۶درصد، ایتالیا با سهم ۱۰.۴۴درصد از پیشتازان این صنعت هستند. کشور‌های ایالات متحده آمریکا، لهستان، ترکیه، دانمارک، بریتانیا، کانادا، هلند نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

صنعت لوله و پلیمر در روسیه
نمودار – 1سهام کشورهای جهان در فروش در بازار جهانی لوله پلی اتیلن در سه ماهه سوم 2022

ارزش بازار لوله پلی اتیلن روسیه در سال ۲۰۲۱ به میزان ۲.۸ میلیارد روبل افزایش یافته که این میزان به سبب افزایش مصرف و در ادامه رشد تولید داخلی و واردات این محصول بوده است.

کشور روسیه در برخی موارد حتی لوله‌های پلی‌اتیلنی را نیز صادر کرده است که مقصد اصلی آن بیشتر کشورهای قزاقستان و بلاروس بوده است.

افزایش تقاضا برای لوله‌های پلی اتیلن در بازار داخلی به نوبه خود فعالیت بازیگران خارجی را تشدید کرده است که در نتیجه واردات لوله به بازار داخلی ۱۶ درصد بیشتر از شاخص‌های دوره مشابه بوده است.

تولید کنندگان چینی بزرگ‌ترین واردکنندگان لوله‌های پلی اتیلن به روسیه هستند و ۴۰ درصد از کل حجم لوله‌های پلی اتیلن وارداتی به روسیه، لوله‌های ساخت چین است.

بزرگ‌ترین واردکنندگان لوله‌های پلی اتیلن به روسیه

توسعه و اجرای پروژه‌های ملی مسکن و خدمات عمومی و جمله برنامه ملی گازرسانی، از جمله عواملی بوده‌اند که تاثیر قابل توجهی به رشد حجم بازار لوله‌های پلیمری کرده اند، مطابق با اعلام Rosstat درصد رشد تولید این محصولات ۵۵ درصد دارای افزایش بوده است. تولید لوله‌های پلیمری ساخته شده از پلی اتیلن PE، پلی پروپیلن PP، و پلی وینیل کلراید PVC, با ۱۵.۷ درصد افزایش به ۸۲۱ هزار تن رسیده است. در سال ۲۰۲۲ تولید لوله‌های ساخته شده از پلی اتیلن، پلی پروپلین و پی وی سی در روسیه برای اولین بار از ۱ میلیون تن فراتر رفت.

بیش از ۴۰۰ شرکت در تولید لوله‌های پلاستیکی در روسیه مشغول به کار هستند که در میان آن‌ها پنج شرکت برتر از نظر تولید لوله برای شبکه‌های خارجی عبارت‌اند از:

  • POLYPLASTIC Group (Moscow)
  • ARISPLAST (Tatarstan)
  • “Mirtrubplast” (Kazan)
  • ” ICAPLAST” (St. Petersburg)
  • “IMMID” (Vologda)

با توجه به برنامه‌های بزرگ برای نوسازی مجتمع مسکونی و شیمیایی، تولید لوله‌های پلاستیکی در سال ۲۰۲۳ همچنان رو به رشد بوده است و این روند در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه خواهد داشت.

این موضوع به ویژه با برنامه توسعه شبکه گازی که در ماه اکتبر سال گذشته، به دستور رئیس جمهور این کشور آقای ولادیمیر پوتین به شرکت گازپروم ابلاغ شد، که حاکی از افزایش تدریجی شبکه گازی در کشور به ۸۲/۹درصد تا سال ۲۰۳۰ است؛ بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

در مجموع، تا پایان سال ۲۰۲۵ قرار است حدود ۸۳.۲ هزار خط لوله گاز درون شهرک، بیش از ۲۴ هزار خط لوله گاز بین شهرک و انشعاب خط لوله گاز احداث شود. حدود ۵۳۸ هزار خانوار و آپارتمان، بیش از ۳.۲هزار دیگ بخار به گاز دسترسی خواهند داشت و تا سال ۲۰۲۶ گازرسانی شبکه از نظر فنی ممکن، در ۳۵ منطقه فدراسیون روسیه تکمیل خواهد شد.

ساختار واردات و صادرات مواد اولیه و لوله های پلاستیکی

اقتصاد روسیه تحت فشار تحریم‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است. انتشارات Plastinfo. ru داده‌های سرویس گمرک فدرال فدراسیون روسیه را برای سال ۲۰۲۱ تجزیه و تحلیل کرده است و حجم واردات پلیمرهای پایه و مهندسی را که تولیدکنندگان آن از مارس ۲۰۲۲ جزو کشورهای غیرمتحد هستند را تخمین زده است. کل واردات محصولات ترموپلاستیک شامل PVC، PS، PP، PE و PET حدود ۱.۱۴ میلیون تن بوده است که از این مقدار ۵۸۷.۶ هزار تن از کشورهای غیر متحد وارد کشور شده است که ۵۱.۵ درصد از کل حجم ترموپلاستیک‌های اساسی را شامل می‌شود. در همین زمان، ۵۴۸ هزار تن از کشورهای متحد وارد شده است که این مقدار از چین با ۴۷.۷ درصد، آذربایجان، ازبکستان، امارات متحده عربی و عربستان وارد کشور روسیه شده است.

پلی پروپیلن PP در بین ترموپلاستیک‌ها با حجم واردات ۲۳۴ هزار تن مقام اول را به خود اختصاص داده است که اکنون ۵۳.۷ درصد آن در بخش پرخطر قرار دارد. رتبه دوم متعلق به PET با حجم ۲۱۵.۴ هزار تن است (واردات از غیرمتحدان کمترین سهم را در گروه دارد) بعد از آن PE و PVC.

بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های خط لوله (APTS)تامین کنندگان اصلی لوله پلی اتیلن به روسیه، آذربایجان، کره جنوبی، آلمان، فرانسه، سوئد، فنلاند، اتریش، امارات متحده عربی، تایوان، بلژیک، تایلند بودند. در همان زمان، پلی اتیلن لوله با مقاومت دمایی افزایش یافته PE-RT از کشورهای کره جنوبی، بلژیک، آلمان و فرانسه تامین می‌شدند.

بر اساس نتایج سال، ۲۰۲۱ واردات ۱۱ گروه از محصولات پلاستیکی تحت TN VEDبه روسیه از ۹۴کشور مشاهده شد که از این تعداد ۴۹ کشور در حال حاضر در لیست کشورهای غیرمتحد قرار دارند که ۲۹ کشور اتحادیه اروپا نیز شامل می‌شود. در عین حال ۵۳۴.۵ هزار تن معادل ۳۶.۵ درصد کل واردات از کشورهای غیرمتحد وارد شده که ۲۸.۳ درصد از کشورهای اتحادیه اروپا وارد شده است.

سهم واردات لوله های پلی اتیلنی

لوله ها، شیلنگ ها و اتصالات در گروه سوم از نظر واردات باقی مانده اند که میزان عرضه آنها با افزایش 2.8 درصدی به  108.8 هزار تن و از نظر پولی با  18.5 درصد به 0.687 میلیارد دلار رسید. این گروه از محصولات بیشترین سهم تحویل را از کشورهای غیر دوست دارند که به  55 درصد می رسد.

در عین حال لوله ها، شیلنگ‌ها و اتصالات نیز سهم بزرگی از بازار واردات روسیه دارند که نسب به سال ۲۰۲۱ رشد ۲.۴ برابری را داشته است و به ۱۳۹ هزار تن رسیده است. تحقیقات نشان می‌دهند که فروش نیز به میزان ٪۲۹ افزایش داشته و به ۲۳۸میلیون دلار رسیده است.

برترین تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلیمری در روسیه

LLC ARISPLAST_ «АРИСПЛАСТ»

سازنده لوله های پلی اتیلن از  PND پلی اتیلن کم فشار که برای طیف گسترده ای از مصرف کنندگان این نوع محصول شناخته شده است. فعالیت اصلی این شرکت تولید لوله های پلی اتیلن و قطعات اتصال دهنده آن ها است.

تولیدات این شرکت شامل:

  • لوله فشار آب PND با قطر ۲۰تا ۸۰۰میلی متر
  • لوله‌های پلاستیکی خطوط لوله زیرزمینی گاز با قطر ۲۰تا ۶۳۰میلی متر
  • لوله‌های پوششی ساخته شده از پلی پروپیلین با قطر ۱۴۰ ، ۱۲۵ و ۱۶۰میلی متر
  • اتصالات سگمنت جوشی با قطر ۹۰ تا ۳۱۵میلی متر
  • نخ‌های برش روی لوله‌های پلی اتیلن، پلی پروپیلن و لوله                                                      

محل کارخانه: جمهوری تاتارستان

LLC Kudinovsky Pipe Plant_ООО «Кудиновский трубный завод»

کارخانه لوله kudinovsky از سال ۲۰۰۸ لوله‌های پلاستیکی تولید می‌کند.

تولیدات این شرکت شامل:

  • لوله‌های HDPE با قطر ۱۶ میلی متر تا ۶۳۰ میلی متر
  • لوله‌های ۱۶ میلی متر تا ۱۱۰ میلی متر در مقاطع ۱۲ و ۱۳ متر (طبق GOST)
  • لوله‌های با قطر بیش از ۱۱۰ میلی متر (به صورت مقطعی)

محل کارخانه: کالوگا، کریوشینو

POLYPLASTIC Volga region_ПОЛИПЛАСТИК Поволжье

این شرکت در سال ۱۹۹۱کار خود را آغاز کرده است و در بیش از ۱۷شهر روسیه کارخانه دارد. این شرکت بزرگ‌ترین تولید کننده لوله‌های پلیمری در روسیه است و محصولات تولیدی این شرکت در صنایع مختلف نفت و گاز، پتروشیمی ها، صنایع آب و فاضلاب و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عمده محصولات تولیدی این شرکت در حوزه تامین آب، زه کشی، زمان سنجی، سیستم‌های آبیاری، تجهیزات مهندسی و تجهیزات جوشکاری لوله پلی اتیلن تولید می‌باشد.

SPEKTR-PLAST_СПЕКТРПЛАСТ

این شرکت در سال ۲۰۱۶در روستای چرتکوو، منطقه روستوف تاسیس شد. و در حال حاضر در زمینه تولید اتصالات فشرده‌سازی برای لوله های، HDPE ظروف پلیمری و وسایل برای لوله‌های گرمایش از کفPE-X، PE-RT فعال است.

محل کارخانه: روستوف، چرتکوو، Transportnaya Ulitsa

Plant LLC “NANOPLAST”_ Завод «НАНОПЛАСТ»

کارخانه نانوپلاست یک شرکت معتبر و متخصص در تولید تجهیزات تصفیه آب، ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب، پلی پروپیلن و تجهیزات خازنی ساخته شده از پلی پروپیلن و پلی اتیلن است. فعالیت جداگانه این کارخانه تولید لوله‌های پلیمری مرغوب برای گرمایش و تامین آب می‌باشد.

این شرکت در طول سالیان کار خود به عنوان یک پیمانکار و متخصص در زمینه خود، تولید کننده و عرضه کننده محصولات فوق العاده با کیفیت و تجهیزات مدرن و کارآمد، شهرت کسب کرده است.

محل کارخانه: Sverdlovsk، یکاترینبورگ

Innovative pipe technologies_ Инновационные трубные технологии

      محصولات این شرکت عبارتند از:

  • لوله های پلیمری
  • شیرهای کنترل و SHUT-OFF
  • چاه های پلی اتیلن
  • اتصالات پلی اتیلن
  • شیرهای آتشنشانی
  • دریچه های فاضلاب
  • تجهیزات جوشکاری

محل کارخانه: Krasnodar Krai،Sormovskaya

MirTrubPlast_«МирТрубПласт»

این شرکت در سال ۲۰۰۲در شهر کازان شروع به کار کرد. در ادامه شعبه‌های تولیدی در اوفا، ایژفسک، بارنائول، تولیاتی و سن پترزبورگ تاسیس کرد.

گروه کارخانه لوله پلی اتیلن MirTrubPlast بیش از ۳۶.۰۰۰ تن محصول در سال تولید می‌کند. لوله‌های این شرکت در تاسیسات بازی‌های المپیک زمستانی در سوچی، یونیورسیاد در کازان، مترو کازان، استراحتگاه‌های اسکی، روی خطوط لوله گاز در مناطق مختلف فدراسیون روسیه و حتی در نیروگاه‌های هسته‌ای گذاشته شده است.

این شرکت دارای یک شبکه فروش مستقر از شرکا و تامین کنندگان قابل اعتماد در مناطق مختلف روسیه است.

امروزه «MirTrubPlast» مجموعه‌ای از کارخانه‌های تولید لوله‌های پلی اتیلن و یکی از بزرگترین شرکت‌ها در روسیه است که دارای فناوری‌های مدرن تولیدی است و محصولاتی با طیف وسیعی از محصولات با ابعاد مختلف برای فشارهای کاری مختلف تولید می‌کند.

محل کارخانه: جمهوری تاتارستان، کازان، Ulitsa Rodiny

Methhimtex _Метхимтэкс

این شرکت در سال ۱۹۹۴ تاسیس شد. شرکت «Methhimtex» یک شرکت منحصر به فرد است که متخصص در توسعه فناوری‌های مدرن، طراحی شرکت‌ها و تولید تجهیزات فرآیندی، و همچنین ساخت سیستم‌های خط لوله برای تامین آب گرم و سرد، گرمایش، نفت، گاز و مایعات تهاجمی است. بر اساس فن آوری‌های فوم پلی یورتان، عایق رطوبتی خارجی با پوشش‌های پلی اتیلن دو لایه، آلومینیوم سرامیک و سیلیکات مینای لوله‌های فولادی.

«Methhimtex» به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده خطوط لوله، PPU به طور فعال در توسعه و تولید خطوط فن آوری و طیف وسیعی از تجهیزات برای عایق کاری حرارتی و ضد آب سیستم‌های خط لوله برای گرمایش، آب و گاز مشغول است.

در سال ۲۰۰۶ یک کارخانه در کالوگا و یک کارخانه در باشقیرستان برای تولید لوله راه اندازی کردند.

TulaPlastic _ ТулаПластик

“PK “TulaPlastik شرکتی است که در زمینه تولید تجهیزات شبکه گاز و آبرسانی، سیستم‌های گرمایش و فاضلاب و تامین تجهیزات لوله کشی فعالیت دارد.

شرکت TulaPlasticدر نوامبر ۲۰۰۹در شهر تولا برای تولید و توزیع محصولات پلی اتیلن با چگالی کم لوله‌های HDPE تاسیس شد. در حال حاضر» LLC PK TulaPlastic تامین کننده طیف گسترده‌ای از محصولات با کیفیت بالا برای تکمیل سیستم‌های تامین گاز و آب، گرمایش و فاضلاب است. این شرکت با تمرکز بر فناوری‌های نوآورانه، توجه ویژه‌ای به بهبود مستمر فناوری تولید، کیفیت محصولات تولیدی و عرضه شده دارد.

LLC “NPO “Polymer”__ «НПО «Полимер»

شرکت با مسئولیت محدود، Naberezhnye Chelny، LLC NPO “Polymer از سال ۱۹۸۶ در بازار محصولات پلیمری فعالیت می‌کند. این شرکت با تولید طیف گسترده‌ای محصولات پلیمری با ویژگی‌های رقابتی بالاموقعیت پایداری را در بازار حفظ کرده است.

این شرکت دارای مجوزهای لازم (گواهینامه) صادر شده توسط شرکتLLC Certification and Expertise Center Tvereks است.

محل کارخانه: جمهوری تاتارستان،

“ICAPLAST”_ Икапласт

کارخانه ICAPLAST از زمان تاسیس خود به عنوان یک تولید کننده پیشرو در سیستم‌های خط لوله پلیمری در منطقه شمال غرب روسیه شناخته شده است.

محصولات:

  • لوله و اتصالات پلی اتیلن تحت فشار با قطر ۱۲۰۰-۲۰میلی متر
  • لوله‌های پلی پروپیلن RC ۱۰۰ برای سیستم‌های آبرسانی
  • لوله‌های گاز پلی اتیلن با قطر ۶۳۰-۲۰میلی متر
  • لوله‌های PE-RT برای کابل کشی
  • لوله‌های موجدار پلی پروپیلن با قطر ۱۰۰۰-۱۱۰ میلی متر
  • لوله‌های عایق فوم پلی اورتان

محل کارخانه: سن پترزبورگ

“IMMID”

انجمن علمی تولید “آبزیان آیمید”

فعالیت اصلی این شرکت تجهیز کامل فنی مزارع پرورش ماهی، توسعه فناوری‌های پرورش ماهی، تحویل کامل تجهیزات آبزی‌پروری از طراحی و ساخت تا نصب و راه اندازی به همراه توصیه‌هایی برای نگهداری می‌باشد.

انجمن علمی تولید IMMID AQUACULTURE بر اساس LLC IMMID در سال ۱۹۹۲ کارخانه تولید لوله‌های پلی اتیلن را تاسیس کرده است. این شرکت برای توسعه محصولات خود در سال ۱۹۹۷ علاوه بر لوله‌های پلی اتیلن، تولید لوله‌ها و اتصالات پیش عایق را نیز در برنامه تولیدی خود قرار داد.

زیرساخت این شرکت یک مجتمع تولیدی مدرن با خطوط اکستروژن شرکت اتریشی CINCINNATI می‌باشد که سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار تن لوله پلی اتیلن با قطر خارجی ۲۰ تا ۱۲۰۰ میلی متر تولید می‌کند که ۱۰ تا ۱۵ هزار تن آن مربوط به تولید لوله پلی اتیلن گازی از پلی اتیلن سیاه اولیه روسی و خارجی می‌باشد.

محل کارخانه: وولوگدا

شرکت های خارجی لوله و اتصالات پلیمری فعال در روسیه

China National Chemical Corporation (ChemChina)

یک شرکت چینی با حجم تولید محصولات مختلف شیمیایی با ارزش سالیانه ۴۵.۵ میلیارد دلار می‌باشد که یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان در این حوزه است. این شرکت بخش قابل توجهی از نیاز بازار پلیمر روسیه را تامین می‌کند.

China Lesso Group

یکی از بزرگترین تولید کنندگان لوله‌های پلاستیکی و تجهیزات تولید پلاستیک در چین است که عمدتا لوله‌های شهری، ماشین آلات پلاستیکی، لوازم برقی ساختمانی و سایر محصولات را تولید می‌کند.

تجارت خارج از کشور Liansu Group از طریق شرکت تابعه آن، ، Samanea انجام می‌شود و در سنگاپور، میانمار و مالزی نیز فعالیت می‌کند.

Anhui Guofeng Plastic Industry Co., Ltd

یک شرکت چینی با حدود ۱۵۰۰کارمند و متشکل از شرکت‌های:

  • شرکت مواد پیچیده چوب و پلاستیک Guofeng
  • شرکت سازنده مواد پلاستیکی Guofeng
  • شرکت مواد پیشرفته فناوری غیر فلزی Guofeng
  • کارخانه پلاستیک مهندسی Guofeng

Wavin B.V

یک تولید کننده جهانی لوله‌های پلاستیکی است که محصولات این شرکت عمدتا به منظور زهکشی و تامین آب استفاده میگردند. این شرکت به طور رسمی در ۵اوت ۱۹۵۵در هلند تأسیس شد.

محصولات این شرکت شامل لوله‌های پلاستیکی به منظور لوله کشی و توزیع آب آشامیدنی، سیستم‌های گرمایش و سرمایش سطح، سیستم فاظلاب، شبکه گازرسانی می‌باشد.

دفتر مرکزی این شرکت در «Schiphol» هلند است و در ۲۵ کشور اروپایی فعالیت می‌کند.

Georg Fischer

جورج فیشر به اختصار (GF) شامل سه بخش GF Machining Solutions و GF Casting Solutions، GF Piping Systems می‌باشد و یک شرکت سوئیسی بزرگ است که در زمینه تولید و عرضه محصولات صنایع مختلف اعم از آب و فاضلاب، صنایع شیمیایی، صنایع خودروسازی و صنایع فلزی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۱۸۰۲ تأسیس شده و در ۳۳ کشور، با ۱۴۰ شرکت، که ۵۷ مورد از آن‌ها تأسیسات تولیدی است، فعالیت می‌کند و یکی از بزرگترین شرکت‌های صنعتی جهان می‌باشد.

GF Piping Systems سیستم‌های لوله کشی ساخته شده از پلاستیک و فلز برای خطوط انتقال آب و فاضلاب و گاز در صنعت و تاسیسات و ساختمانی و اتصالات، شیرآلات، لوله‌ها را تولید می‌کند. علاوه بر این، این شرکت در حدود ۱۰۰ نماینده در سرار جهان دارد.

فاکتورهای کلیدی و مهم برای حضور تولید کنندگان ایرانی در بازار روسیه

با توجه به تحقیقات اولیه انجام شده بر روی این صنعت در بازار بزرگ روسیه و با توجه به فاکتورهای کلیدی:

  • کیفیت بالا و مستمر محصولات تولیدی
  • تعرفه‌های ترجیحی عوارض وارداتی کالای ایرانی به روسیه
  • پایین بودن هزینه‌های صادراتی محصولات ایرانی به روسیه نسبت به کالاهای غربی و چینی
  • همسایگی و نزدیکی ایران و روسیه به عنوان یک مزیت لجستیکی و امکان صادرات کالاهای ایرانی به روسیه با روش‌های مختلفی از قبیل حمل و نقل زمینی، ریلی و دریایی در کوتاه‌ترین زمان و قیمت حمل پایین
  • خالی بودن قسمت عمده بازار از برندهای معروف غربی
  • امکان سریع توسعه سهم بازار و دسترسی به فضای رقابت و تجارت در روسیه

می توان گفت که توجیه اقتصادی بالایی برای ورود به بازار بزرگ روسیه – اورآسیا وجود دارد و گروه شرکت‌های «فرداد» مفتخر است تا در این مسیر همکاری مشترک موثر و موفقی را رقم بزند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.