فرداد تجارت بهراد | FARDAD GROUP

فرداد تجارت بهراد

جردن، عاطفی شرقی، پلاک 28

ایران ،تهران

بندر تجاری – دریایی ماخاچکالا

بندر تجاری – دریایی ماخاچکالا

بنادر مناطق ویژه اقتصادی در روسیه

 

روسیه و ایران دارای بنادر زیادی جهت حمل و نقل دریایی می باشند. برای سهولت در این امر بنادری به کار گرفته می شوند که نزدیک ترین فاصله را با هم داشته باشند. تا هم در سرعت و هم در هزینه های حمل و نقل تاثیر مثبت داشته باشد. هر چقدر فاصله دو بندر انتخاب شده بیشتر شود، زمان رسیدن بار به مقصد بیشتر و هزینه های مربوطه نیز افزایش می یابند.

از میان مناطق ویژه اقتصاد بندری، دو منطقه لوتوس آستراخان و بندر ماخاچکالا از آنجایی که در دریای خزر قرار دارند و روابط تجاری با ایران دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

 

بندر آستاراخان و ماخاچکالا

 

تفاوت دمای هوا در تابستان و زمستان در آستراخان فاحش است و به 70 درجه سانتیگراد می رسد. به طوری که دمای هوا در گرم ترین روزهای سال به 45 درجه بالای صفر و در سردترین روزهای فصل سال به 25 درجه زیر صفر می رسد. شدت سرما به حدی است که از دهه دوم آذرماه آب منجمد می شود. و گاهی قطر یخ به بیش از 40 سانتیمتر می رسد و این وضعیت معمولا تا اسفندماه ادامه دارد. 

همین موضوع باعث طولانی شدن زمان رفت و برگشت کشتی ها در این بندر می شود. به طوری که یک رفت و برگشت در بهترین شرایط حداقل 20 روز طول می کشد. شایان ذکر است که بندر تجاری دریایی ماخاچکالا تنها بندر در دریای خزر است که در منطقه نسبتا عمیق دریا واقع شده و در زمستان یخ نمی زند. مشکل یخبندان برای کشتی های عبوری و رسیدن به بندر آستراخان در فصل زمستان محدودیت هایی را در تردد ایجاد می کند. اما بندر ماخاچکالا به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب از این امر مستثنئ است.

 

جمهوری داغستان، بندر ماخاچکالا

 

جمهوری داغستان یکی از ۸۵ واحد فدرال کشور روسیه است که به صورت یک ایالت خودگردان اداره می‌شود. مرکز و بزرگ ترین شهر آن مَخاچ قلعه ( ماخاچکالا ) است. این شهر بندری در غرب ساحل دریای خزر قرار ‌دارد.

بندر دریایی تجاری ماخاچکالا، تنها بندر غیر یخبندان و عمیق‌ترین بندر روسیه در دریای خزر است. این بندر یک پیوند استراتژیک مهم در سیستم حمل و نقل جنوب روسیه با کشورهای آسیای مرکزی، ایران، قفقاز و سایر کشورهای منطقه است.

ماخاچکالا رابط راهبردی شبکه حمل‌ و نقل روسیه و آسیای مرکزی، ماوراء قفقاز، جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای حاشیه خزر و یکی از مهم‌ترین بخش‌های قطب اصلی حمل‌ و نقل در جنوب روسیه است.

 

بندر دریایی تجاری ماخاچکالا عمدتاً به تجارت با جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان و ترکمنستان خدمات می‌دهد. در راستای بهبود خدمات به صاحبان کالا، خطوط کانتینری اعم از کانتینر معمولی، یخچالی و ترانزیتی از بنادر. شمال. کشور به بندر ماخاچ کالا روسیه توسط شرکت کشتیرانی دریای خزر راه‌اندازی و عملیاتی شده است.

با عملیاتی شدن این خط، هزینه و مدت زمان حمل کالا از ایران به مسکو در مقایسه با حمل. و نقل جاده‌ای از طریق مرز آذربایجان تا میزان بیش از ۳۰ درصد کاهش می یابد. ضمن اینکه به جهت ترانزیت در کریدور شمال-جنوب در فصول سرد سال که منجر به یخ بندی در کانال ولگا و آستراخان می شود، استفاده از ظرفیت های بندر ماخاچ کالا به صرفه تر خواهد بود. و با این اتفاق دو فاکتور زمان و هزینه در ترانزیت کریدور شمال به جنوب اهمیت خود را بیش از پیش نشان می دهد.

ناوبری در بندر ماخاچکالا به صورت چهارفصل انجام می‌گیرد. بندر تجاری دریایی ماخاچکالا گذرگاه مرزی دارد. بندر تجاری دریایی ماخاچکالا حدود 60 درصد از کل میزان گردش بار حوزه دریای خزر را به خود اختصاص داده است.

 

فعالیت خطوط لاینر کانتینری در ابتدای امر از ۳ بندر اصلی شامل بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد آغاز شده است. و در صورت وجود کانتینر دو بندر آستارا و فریدون‌کنار نیز به عنوان مبدا تردد اضافه می‌شوند و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۹ کشتی از بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد به بنادر آستراخان، آکتائو و ماخاچ‌کالا تردد خواهند کرد.

مرکز سورتینگ ریلی بندری در کنار بندر دریایی ماخاچکالا یک مساله مهم در سطح فدرال می باشد. علاوه بر این، با هدف استفاده موثر از ظرفیت های موجود این بندر، برنامه کاهش تعرفه های حمل و نقل ریلی در مسیر بندر تجاری دریایی ماخاچکالا مطرح است.

وجود گمرکات کامیونی، دریایی و ریلی از یک سو و. دسترسی به فرودگاه بین المللی  و بندر ماخاپکالا و نزدیک بودن آن به ایران از دیگر سو  چرایی انتخاب ماخاچکالا را به عنوان موقعیت استراتژیک  شفاف تر می کند.

بنادر دریای خزر برای روسیه اهمیت استراتژیک دارند زیرا می توانند. حمل و نقل کالا از هند، چین، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و برگشت را در مسیرهای بین المللی جدید راه اندازی کنند. علاوه بر این حمل و نقل دریایی از نظر اقتصادی سودآورترین نوع حمل و نقل می باشد و هزینه حمل کالاهای صادراتی را کاهش می دهد.

 

خانه تجارت ایران و روسیه

 

گروه شرکت های “فرداد” در راستای افتتاح مرکز تجاری دائمی ایران در روسیه، تحت عنوان “خانه تجارت ایران و روسیه”، در بستر یک نمایشگاه دائمی کالا و خدمات ایرانی، برای بازارهای اورآسیا – روسیه، واقع در جنوب روسیه – ماخاچکالا می باشد. هدف ما، راه اندازی “سفارتخانه تجاری” جمهوری اسلامی ایران در کنار “سفارتخانه سیاسی” ایران در روسیه است. در واقع ما برای فعال سازی دیپلماسی اقتصادی، اقدام به راه اندازی بزرگترین “برند سنتر ایرانی” در روسیه کرده ایم.

ما در “مرکز تجاری ایران در روسیه” با بهره مندی از دو گمرک کامیونی، دو گمرک دریایی و یک گمرک ریلی به عنوان. یک مرکز بزرگ لجستیکی، کلیه زمینه های ذخیره و توزیع کالاهای ایرانی را در یک پهنه ده هکتاری در روسیه فر اهم آورده ایم تا در مجاورت با ریل، دریا و کریدور شمال – جنوب، عامل توزیع کلیه کالاها و خدمات ایرانی به سایر مناطق روسیه باشیم.

“خانه تجارت ایران و روسیه” به عنوان بازوی صادراتی شرکت ها و کارخانه های ایرانی با کاهش هزینه های صادراتی به افزایش سود عملیاتی برندهای ایرانی کمک شایانی خواهد نمود. و به عنوان یک “بستر مدیریت صادرات هوشمند” به دنبال صادرات هوشمندانه کالا و خدمات ایرانی به روسیه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا اعم از بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان می باشد.

 

موقعیت استراتژیک ماخاچکالا در روسیه و دلیل تاسیس “خانه تجارت ایران و روسیه” در ماخاچکالا

 

در یک کلام ماخاچکالا، یک منطقه استراتژیک در اورآسیا می باشد که هزینه تمام شده صادرات کالای ایرانی را پایین می آورد و به عنوان یک هاب استراتژیک توزیع کالای ایرانی در اورآسیا عمل می کند.

ماخاچکالا، یک هاب منطقه ای بین المللی در اورآسیا شناخته شده است، به شکلی که تجار و بازرگانان گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و ایران به آن دسترسی مناسبی دارند.

ماخاچکالا، به عنوان یک بارانداز صادراتی کالاهای ایرانی، در مجاورت کریدور استراتژیک شمال – جنوب قرار گرفته است. در واقع گروه شرکت های فرداد در ماخاچکالا یک سکوی توزیع هوشمند کالا در روسیه می باشد.

گروه شرکت های فرداد، در کل فدراسیون روسیه اقدام به بازاریابی کالاها و خدمات ایرانی می نماید. بنابراین ماخاچکالا به عنوان یک پورت پرسرعت، برای ذخیره و توزیع کالای ایرانی انتخاب شده است تا پس از بازاریابی، اقدام به توزیع هوشمندانه کالاهای ایرانی در روسیه نماید.

ماخاچکالا، با بهره مندی از بنادر4 فصل، فرودگاه بین المللی و قرار گیری در مجاورت کریدور شمال – جنوب، برای صادرات کالای ایرانی لقب منطقه طلایی را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.